Před čtyřmi lety, 5. října 2014, zemřel básník, prozaik a performer Milan Kozelka. Na starých webových stránkách Skupiny XXVI měl své stálé místo, na těchto nových si ho připomeňme alespoň několika básněmi ze sbírek Teteliště zmrdů a Semeniště zmrdů – obě vydalo nakl. JT‘s v roce 2012
foto: archiv Skupiny XXVI
Na Karláku
V Praze na Karlově náměstí postavili
repliku koncentráku. Dloho se nic
nedělo, až jednou ráno byl slyšet řev
bachařů a kvílení mučených obětí.
Policie přes noc deportovala do lágru
stovky bezdomovců – převažovali
Cikáni a imigranti bez dokladů. Jako
bachaři se osvědčili skini, rolí mučitelů
se chopili členové Dělnické strany
sociální spravedlnosti. ODS se k situaci
nevyjádřila, TOP 09 uvítala razantní
řešení, Věci veřejné se netajily svými
sympatiemi. ČSSD a KSČM zaujaly
vyčkávací postoj, nadace Člověk v tísni
vyzvala k bojkotu kubánských doutníků.
Během dalších týdnů byli do lágru
nahnáni členové uměleckých skupin
Rafani, Ztohoven, Guma Guar a několik
oprsklých literátů. V Národním divadle
se sešly přední osobnosti české
umělecké scény, aby vyjádřily svůj
souhlas. Na úvod zahrál a zazpíval Jiří
Dědeček, poté přednesli David Černý
s Milanem Knížákem projevy na téma
Věrni zůstaneme. Underground
zaslal České policii děkovný dopis.
Pussy Riot
Pussy Riot to rozjely před oltářem v chrámu sv. Víta na
pražském Hradě. Dvouhodinový koncert zakončily písní
Bohorodičko, vyžeň Klause! Byly zatčeny a odvezeny do
ruzyňské věznice. Za tři týdny byl soud. Každá punkerka
vyfasovala flastr osm let natvrdo a kapela ještě k tomu
deset let zákaz koncertování na území České republiky.
„Vládnou tady zasraný pravičácký svině“, řekla u soudu
jedna. „Klaus je stejnej čurák jako Putin“, řekla druhá.
„Češi sou zbabělý kreténi a idioti“, řekla třetí. „Nacpěte
si ten váš slabomyslnej paskvil do prdelí,“ řekla čtvrtá.
„Dokud budou v český vládě takový sráčové, jako sou
Schwarzenberg, Vondra nebo Kalousek, tak se z tý žumy
nikdy nevyhrabete,“ řekla pátá. „Ste banda stupidních
kleptomanů,“ řekla šestá. „Český feministky jsou jalový
krávy,“ řekla sedmá. „Plastic People sou prorežimní
nýmandi,“ řekla osmá. „Vy jste plné agresivní zloby
a haraší ve vás primitivní komunistický pud. Církevní
pravda a láska k majetku zvítězí nad uměleckou lží
a levicovou nenávistí!“ vmetl jim soudce do ksichtů.
Druhý cyklus básní na fotografie Romana Szpuka - původně byl publikován na webovém magazínu RAVT časopisu Tvar. Cyklus vznikal v průběhu roku 2017 a je věnován čtyřem básníkům (E. Juliš, T. Tranströmer, J. Kainar, P. Kabeš), kteří mi byli a stále jsou blízcí, a jednomu prozaikovi (A. Branald), jehož působení na Moldavě v Krušných horách (byl přednostou tamní železniční stanice) na sklonku 30. let minulého století jako by se dodnes každou návštěvou toho místa znovu zpřítomňovalo.
KRKAVCI
(Emilu Julišovi)
Je to jako hrát skořápky
tři krkavci
jeden z nich v minulém životě
básník...
Ale který?
Ten uprostřed
nad úbočím Třístoličníku
jako by ještě včera kroužil
nad zamlklou Ranou
a přemítal o smyslu trojice
jejích vrcholů
Způsob letu i dráha
odpovídají jinému kraji
jiným zvykům
Ten úplně nalevo
ten
co letí nejvýš
možná vyhlíží ohyb řeky
za kterým to zná
Křídla napjatá očekáváním
pátrá v mlžném oparu
po zapomenuté skládací židli
vrostlé do břehu
O rybaření neví nic
ale bez Ohře si připadá ztracen
Ten vpravo
před pásem lhostejných Alp
na obzoru
mohl ještě před hodinou mířit
ke stejně lhostejným věžím
kostela sv. Mikuláše v Lounech
Sotva se k nim přiblížil
úder zvonu jej odhodil
o kus dál
Až sem
na jih
Jeden z nich
kdysi básník
uměl rozmlouvat se smrtí
jako by ji znal odjakživa
Od chvíle
kdy spolu odletěli za horizont
objevuje se tu a tam na obloze
a mává mi v ústrety
Noc temná jak v zavaleném dole a já jedu na kole jako blázen, jde mi o život. Něco velkého chlupatého mne honí hustým lesem. Trnitá křoviska rozdírají holé nohy, větve mne šlehají do tváře, cítím pot, který mi stéká z čela a pálí nepříjemně v doširoka otevřených očích. Jen vydržet, vydržet alespoň ještě pár metrů, tenhle zahnívající černý les přeci musí někde končit, ale jako by mi do svalů někdo vrážel nože. Šlapu stále pomaleji. S obrovskými obtížemi střídá noha nohu, zdá se, že se na moje lýtka přilepilo kapradí celého lasa. Už cítím na svých zádech ostrý dech něčeho obludného, co mne každou vteřinou dohání a usiluje o můj mladý život. Křičí to na mě chraplavým přerývaným hlasem: „Přijďte na pomoc… vojska … národní…“ A z lesa někdo jiný odpovídá: „Otevřela jsi okno?“ „Ano, ať tam mají kluci vzduch.“ Můj boj o život vrcholí, kolo se již totálně zadrhlo, nohy už nezvládly ten zpropadený odpor. V poslední křeči se otáčím za sebe. Zase slyším nějaký plačtivý hlas: „Oni nás odvezou na Sibiř, dělají to tak se všemi…“
Poněkud zapadla zpráva o tom, že letos v květnu zemřel v Kanadě japanolog, překladatel a pedagog českého původu Antonín Václav Líman, velký znalec haiku. Narodil se 7. dubna 1932 ve Staré Boleslavi, po studiích na UK v Praze a na Univerzitě Waseda v Tokiu (1966) odešel do Kanady, kde dosáhl statutu emeritního profesora torontské univerzity. Přednášel i na japonské Univerzitě Otemae a na Univerzitě Britské Kolumbie ve Vancouveru. V Čechách knižně vydal: Pár much a já (DharmaGaia, 1996), Krajiny japonské duše (Mladá fronta, 2001), Mezi nebem a zemí (Academia, 2001), Manjóšú – Deset tisíc listů ze starého Japonska (Brody, 2001), Ibuse Masudži: Paměť staletí (Academia, 2004), Bašó: Úzká stezka do vnitrozemí (DharmaGaia, 2006), Kouzlo šerosvitu (DharmaGaia, 2008), Písně z ostrova vážek (Vyšehrad, 2011), Chrám plný květů (DharmaGaia, 2011), Mistři japonského filmu (Paseka, 2012) a paměti Věčný polštář z trávy (Radioservis, 2012). A protože haiku má na stránkách Skupiny XXVI své stálé místo, připomeňme si Antonína V. Límana rozhovorem a esejem - oba texty vyšly v literárním obtýdeníku Tvar 11/2013, který byl celý věnován právě haiku - zde: http://old.itvar.cz/prilohy/644/Tvar11-2013.pdf
HŘMĚNÍ TICHA
(rozhovor s A. V. Límanem o japonském haiku)
Jste velmi uznávaným překladatelem japonské poezie do češtiny. Kdy a proč se stalo součástí vašich překladů haiku? A co vás na něm nejvíce oslovovalo?
Velký japonský spisovatel Ibuse Masudži mi jednou řekl: „Haiku je bezesporu největší japonský dar světové literatuře.“ Já si také myslím, že je to nesmírně originální forma básnického vyjádření. Imponuje mi její formální sevřenost a stručnost, jadrné obrazové zhuštění složitých věcí. Evropská báseň je podle mého často delší, než by musela být. Vezměte si například slavnou Halasovu báseň Podzim. Je v ní obsaženo nádherné haiku, které říká všechno: Jak peníz tiše položený slepci, jsi tu, můj podzime. Japonci mají rádi jistou otevřenost a náznakovost, něco, čemu se říká „prázdný bílý prostor“ (kúhaku), do kterého si čtenář musí ze své imaginace dost „dopsat“. Kawabata tomu výstižně říká „hřmění ticha“. Můj první výběr haiku od básníků jako Bašó, Buson, Issa a Santóka (Pár much a já) má zajímavou historii: koncem osmdesátých let jsem pro ženu Evu přeložil a sám si laicky svázal sbírečku haiku, kterou jsem ukázal Arnoštu Lustigovi. Tomu se překlady haiku moc líbily, a povzbuzoval mne, abych je vydal, takže jsem doplněnou sbírku haiku při první návštěvě Prahy po sametové revoluci nabídl panu Lumíru Kolíbalovi a ten ji v nakladatelství DharmaGaia v roce 1996 vydal s nádhernými kaligrafiemi Petra Geislera.
V čem se práce na těchto překladech lišila od práce na překladu obsáhlé básnické antologie Manjóšú, za který jste byl v roce 2009 oceněn Japonskou společností překladatelů v Tokiu?
Práce na haiku se od překladu sbírky Manjóšú liší hlavně tím, že tato poezie je přece jen jazykově bližší současné době a současnému jazyku. V Chrámu plném květů mám několik mladších básníků, kteří píší velice moderním stylem. Manjóšú je svou formou o něco delší, na rozdíl od slabičného rytmu haiku 5–7–5 má 31 slabik: 5-7-5-7-7. Haiku je srozumitelnější, protože city člověka, který žil před tři sta lety, jsou nám přece jen bližší, než city dvořanů, kteří žili před dvanácti či třinácti sty lety.
Jak moc jste se při tom musel „potýkat“ s češtinou a s její, alespoň jak předpokládám, nedostatečností?
Neřekl bych, že čeština je „nedostatečná“, je to nádherný, bohatý jazyk, ale má poněkud jiné zákonitosti než japonština. Mnozí překladatelé například použili při překladu haiku rým (Miroslav Novák a Jan Vladislav) a přiblížili tak jeho tvar české poetice, ale zároveň je tím příliš oddělili či vzdálili od originálu. Japonština rým nezná, pracuje pouze se slabičným rytmem. Možná, že nerýmovaný překlad je méně atraktivní než rýmované převody Mathesiovy či Vladislavovy, ale je rozhodně bližší originálu.
Před 22 lety, 23. června 1996 zemřel za tragických okolností undergroundový básník Quido (Vratislav) Machulka (nar. 9. 12. 1950), jehož tvůrčí cesta se několikrát protnula s cestou Skupiny XXVI. Připomeňme si ho jedenácti básněmi ze sbírky Příživník (Inverze, 1992), ke které napsal předmluvu Ivan Martin Jirous a k vydání ji připravil Martin Machovec.
Pojďme bydlet do lesa
Pojďme bydlet do lesa
vždyť tam to má grády
guláš z šišek navaříme
neumřeme hlady
Z potoka se napijem
zdravit budem srnky
budeme i víno pít
naložíme trnky
Z voňavých kmenů
postavíme chýše
budeme žít překrásně
tak tiše tak tiše…
Anarchistická vykřikovánka
Zadupeme dokumenty
podpálíme svět
budem šlapat po papírech
hrdla řezat lidem
lidem co maj povinnosti
povinnosti žerou kosti
a za válku
dám půl párku
celý párek
tomu dám
tomu
kdo není kmán
dá za válku párku půlku
druhou půlku může zbaštit
ham
za chvíli
se bude vraždit
zavraždíme ty
ty ty ty
přece buržousty
budem střílet napravo
budem střílet nalevo
nebojme se ničeho!
(Deset básní z let 2017 – 2018)
Večerní melancholie
Sbírám do kýble kobylince
na hrázi rybníka.
Klacek mi natrhl nohavici,
koleno vítr ovívá.
Zablikal blesk v daleké dálce,
zhynul hrom v alejích cestou k nám.
Šedá volavčí pírka čtou v mapě,
bloumají při břehu sem a tam.
Letí dvě kachny do bezpečí
s žalostným křikem v soumraku.
Jak vám rozumím. Divocí psové,
lovci a prasata hrozí tu.
Ševel žalostný
Na cestě ke hrázi psárka práší,
v louži se točí planetární pyl,
včela se vrtí v pampeliščí,
rybník má hladinu z hadích žil.
Nohou deště se neplavci mraky
odrážejí indigovou krajinou,
ze staré stodoly spadlo sousto střechy,
poslední jehňátka baví se hrou.
Zavěsil lucernu oblačný nomád,
uhasil noty kapiček.
Z černého čápa zbyl rudý zobák,
rybník je stíny nalíčen.
Skřehot žab odemkl rezavá vrata,
po vlnkách kloužou se šmouhy hvězd,
světluška pohasla v letu, zkrat, a
sumčí šplouch trhá obojkem.
Švestkové lístky nám nad hlavami
žalostně k polibkům ševelí,
pod námi leží střep s pomněnkami.
(Hrnečku o zem hozený!)
Strana 25 z 33